Monday, January 26, 2015

Boleh Ke Turun Berat Badan Dengan Hanya Mengurangkan Kalori?

Boleh ke kita turun berat badan dengan hanya mengurangkan kalori yang dimakan? Jawapannya: pasti boleh! Contoh, kalau badan kita perlu 2000 kcal setiap hari dan kita makan hanya 1600 kcal, InsyaAllah pasti turun. Tapi apakah itu saja cabaran yang perlu diambil kira? Cukup ke sekadar mengurangkan pengambilan kalori?

Bagi saya jawapannya TIDAK! Badan kita bukan se-simple itu. 

Kita WAJIB pastikan badan kita juga tidak kurang dari pengambilan nutrisi yang mencukupi. Saya tau ini agak 'complicated' sedikit tetapi memang itu sudah kenyataan.


CONTOH


Seorang yang berumur 51 tahun mempunyai berat badan 76kg, memerlukan 2580 kcal sehari. Tetapi dia juga memerlukan antaranya 61g protein, 1200mg Calcium, 11mg Zinc, Vit A, C, D,E,K dan banyak lagi nutrient yang lain.

Kalau kita buta-buta hanya potong kalori dari pemakanan kita seharian dan tidak melihat kepada amaun nutrisi yang sepatutnya kita ambil, badan kita mungkin mengalami nutrisi yang berkurangan. Makna mungkin disebabkan kita kurangkan makanan tadi, kita juga kurangkan nutrisi.

Yes! Kita mungkin turun berat badan, tapi kita juga mungkin lesu, penat, nampak tua dan mengalami pelbagai masalah kesihatan yang lain disebabkan nutrisi yang berkurangan.

Bila kita bersenam, badan LEBIH BANYAK memerlukan nutrisi untuk repair, menambah otot, menggantikan sel-sel yang mati dan banyak lagi.

Lebih meningkat umur kita, lebih banyak juga perlu nutrisi untuk menggantikan sel-sel kita yang dah tua. 

Mengabaikan pengambilan nutrisi yang mencukupi akan membawa parah dalam badan dalam jangka masa yang panjang. Kita mungkin nampak kurus, elok, tetapi tidak mempunyai menampilan cergas dan menarik.

Kulit Cantik
Kulit kita adalah antara organ terbesar dalam badan. Kulit juga terdedah dengan pelbagai yang merosakkan sel-sel dipermukaan contoh lebihan pancaran matahari, pencemaran udara dan lain-lain. Maka kulit kita sangat memerlukan kepada nutrisi yang mencukupi. Biar banyak mana kita belanja untuk treatment kulit secara luaran, tetapi kalau nutrisi tidak mencukupi, kulit kita antara yang akan mendapat kesan buruk tadi.

Orang-orang muda memang tak pernah risau semua ini sebab sel-sel mereka masih muda. Tetapi jika tidak diberikan nutrisi yang mencukupi kepada badan SETIAP HARI, mereka mungkin mengalami penuaan yang lebih cepat dari yang sepatutnya.

Bagaimana pastikan mendapat nutrisi harian?

Ini persoalannya. YA! Saya setuju. Pilihlah makanan sihat. Indah kabar dari rupa. Wallahualam, mungkin saya antara orang yang gagal dalam mendatangkan makanan sihat dalam kehidupan harian saya. Kenapa saya berkata sedemikian?

Apakah pilihan sarapan pagi saya? Makanan tengah hari?  Makan malam saya? Saya dikelilingi dengan makanan tinggi kalori, lemak dan gula..... KENYATAAN!!
Bagaimana cara menyediakannya? Kalau sayur dimasak, berapa banyak nutrisi yang tinggal selepas dimasak? Masak sayur dangan apa? Minyak? kalori??
Kalau masak ayam, masak apa yang sihat? Minyak? dah tambah kalori.... kata nak kurang kalori... makan ayam rebus? Masak simple-simple je lah.... maggie mee....
SAYA TAK ADA MASA MASAK!! Saya beli.... kerja dari pagi sampai petang... mana ada masa  nak masak!! Beli kat kedai. Banyak minyak.... minyak apa? Minyak dua atau tiga kali guna... HARI-HARI!!! Hari-hari kena fikir nak makan sihat... Penatlah... boleh tak kalau tak payah fikir ni semua.... boss lagi... suami lagi... anak lagi... hutang lagi.... banyak lah kena fikir...
Akhirnya badan sendiri jadi mangsa..... 
Bayangkan SETIAP HARI kita harus memikirkan untuk memilih makanan yang sihat dengan kalori yang rendah walhal kita DISEKELILINGI dengan makanan tinggi kalori, tinggi lemak, tinggi gula dan kurang khasiatnya...
Ini saperti berperang dari mula kita hidup sampai kita lah ke mati..... 
Kalau setakat setahun dua, boleh lah kita focus..... ini 30-40 tahun..... hari-hari.....

Itulah sebab saya memilih Herbalife.

Isteri saya dah banyak baca mengenai nutrisi dan kesihatan sebelum diketemukan dengan Herbalife. Tapi semuanya setakat ilmu yang susah dipraktikan. Tahu teori.... tapi tak dapat nak amalkan. 
Bila kami dikenalkan dengan Herbalife, BUKAN sebagai ubat kurus, tetapi sebagai NUTRISI SEL (Makanan yang sel kita perlukan), kami terasa nikmat yang tak terhingga. Sebab kami tahu dengan hanya mengambil Herbalife Shake (Formula 1 + Formula 3) setiap pagi, kami mendapat protein dan khasiat lain yang mencukupi dengan hanya 180 kalori sahaja, berbanding dengan khasiat yang sama dari makanan biasa, mungkin kami terpaksa mengambil 400-500 kalori.
Selepas dari diperkenalkan dengan Herbalife, hidup kami bertambah mudah. Setiap pagi, ambil Herbalife shake, sangat cepat disediakan, dan mendapat khasiat dengan kalori yang rendah.

Saya lebih suka mengalah dalam hal ini dari mengikuti apa yang setengah orang secara keras berkata.... Lebih baik memilih makanan 'FRESH' khasiat. Saya rasa "fighting an up hill battle" jika saya berusaha berterusan untuk sediakan makanan khasiat saya sendiri SETIAP HARI.

Makanan khasiat bukan nak ikut mood atau kalau ada masa lapang je. Badan perlu makanan khasiat SETIAP HARI. Hari ini kita makan, esok kita wajib makan lagi. Badan TIDAK BOLEH menyimpan nutrisi..... ANDA harus mengambilnya SETIAP HARI. 

Malaysia antara kadar obesiti tertinggi di dunia.
Kalau lah mudah untuk dilaksanakan mendapat makanan khasiat secara harian, kenapa Malaysia antara negara yang mempunyai kadar obesiti tertinggi di dunia? Kenapa rakyat Malaysia mengalami kadar kencing manis antara tertinggi didunia? 

Terpulang kepada anda. Saya mengaku saya mengalah dalam hal ini, Lebih baik saya tumpukan tenaga dan focus saya kepada benda lain dan menjadikan Herbalife Shake antara penyumbang kepada makanan khasiat saya setiap hari.

Alhamdulillah saya dan keluarga saya telah mengamalkan pengambilan Herbalife shake lebih dari 8 tahun. Ia banyak membantu.

Kalau anda masih tidak punya solution untuk mendapatkan makanan khasiat SETIAP HARI, buatlah keputusan sekarang untuk mengetahui lebih lanjut tentang Herbalife shake. Call mana-mana Herbalife member untuk mendapatkan penerangan lanjut.

Semuga semua kita berjaya mencapai kesihatan yang diinginkan.


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...